fredag 12 april 2019

Vårens funderingar

Har nu inte sett min Musling sedan i höstas och längtar ut!

Upptagningen i höstas blev väl kanske inte vad den borde då det inte fanns tid och utrustning att göra det enkelt med trailer eller ramp. Blev till att släpa båten rullandes på stockar  med block och talga igen. Avsaknaden av trailerögla i stäven sedan tidigare ägare underlättar inte precis. Måste väl öppna tunneln inifrån stuvutrymmet i fören för att komma åt och kunna få dit en klassad för att låsa fast båten i eller ansluta vinsch för upptagning.

Motorn blev kvar på båten även denna vinter så det blev inget vinterprojekt med den hemma i garaget eller någon seriösare vinterkonservering och service. Täckningen med presenning kunde nog också gjorts bättre så jag befarar att snö och reg kunnat komma in. Dyvikan är dock ur så regnvatten rinner ut via tunneln.

Båten behöver nya tofter att sitta på och jag funderar även på om jag kan få till vikbara kastdäck till för och akter och någon form av kapell-lösning över Lingehesten. Finns halkmönstrade markskydd i HDPE-plast som man kan såga till i lagom bitar. De 12mm tjocka blir dock ganska tunga och 6mm känns lite tunna men med ribbor som förstärkning kan det hålla.

Kring jul köpte jag en liten knap och ett snyggare växel-reglage som det tyvärr står Chris Craft på. Får se hur och om dessa prylar passar till mitt projekt.


Funderingar kring motor.

Byte till en bättre motor lockar men nya moderna utombordare känns lite för tunga min smak och blir nog för dyrt. Evinrudes E-tec 40-60 hk (2-T) som ofta ses på Muslingar väger ca 110 kg. Vilket är ungefär som en Honda 60 (4-T) eller mer. Ändå påstås fortfarande Evinrudes E-tec vara lättare än fyrtaktare?  En gammal kvick och relativt lätt tvåtaktare på 30-90 hk är nog därför det vanligaste valet av motor på en Musling. Fyrtaktsmotorer med x antal kolvar, ventiler och andra rörliga delar känns lite omständigt. Olja och filter som skal bytas regelbundet och ändå mycket som kan svika en om man har otur. Garantin hjälper mig inte heller mycket ute på sjön ifall något händer i dåligt väder.  Wankelmotorn och andra lätta kompakta rotationsmotorer känns därför mer intressanta idag då de kan anpassas till alternativa bränslen. Med endast två rörliga som roterar blir konstruktionen betydligt enklare och ger ändå samma vibrationsfria gångegenskaper som en trecylindrig fyrtaktsmotor.

OMC som tidigare ägde Evinrude och Johnsson utvecklade och sålde redan under 70-talet en 530cc rotationsmotor/Wankel) till sina snöskotrar för att ersätta tvåtaktarna som var påväg att förbjudas i  nationalparker. De byggde även ihop en utombordare med fyra st 530cc rotorer staplade på höjden för F1-båtracing. Motorerna hade vissa framgångar framgångar och vann några tävlingar medan men förhindrades att delta i andra tävlingar där reglerna gynnade Mercurys motorer. Under 80-talet valde OMC därför att satsa på nya V8-or istället för att bemöta Mercurys nyare och större tävlingsmotorer.

Idag 40 år senare är OMC's gamla rotationsmotorer påväg tillbaka! 20 år efter att OMC gick i konkurs har Paul Moeller/Freedom Motors jobbat vidare med OMC's rotationsmotorer och hoppas på nya marknader inom flyg generatorer och annan användning.  Snöskoter-motorn som då gav 35-45 hk kan idag med effektivare kylning leverera upp till dubbla effekten (med oförändrad cylindervolym). Deras High-performance Rotapower® på 530cc ger 90hk. På etanol ger samma motor hela 125hk!

Tunga motorer i kombination med Muslingens vattentunnel och last ger ganska låga fribord så en lätt och kompakt motor med effekt från 40-90hk på en utombordarrigg vore Äldre tvåtaktare som trecylindriga Yamaha 90 är särskilt populära för sin relativt låga vikt (ca120kg). Personligen skulle jag nog föredra en en motor som väger betydligt mindre. Vad min tvåcylindriga Evinrude 40 från 1994 väger vet jag inte, men samma motorblock och rigg kunde levereras som 55 hk. En Wankel/rotationsmotoratt skulle bli både lättare och miljövänligare och snurra lika vibrationsfritt som en trecylindrig fyrtaktsmotor.

lördag 22 september 2018

Säsongen 2018 blev Muslingen liggande i sjön ute vid stugan under en längre tid. Den tidigare vita bottenfärgen fick bekänna färg då skrovsidorna gulnade och havstulpanerna förökade sig under sensommaren. Under en provtur i början av augusti saknades några knop och det var svårt att komma över 30 knop på topp. Att bottenfärgen inte klarat att hålla havstulpaner och beväxning borta stod klart men hur illa var det?

Djup V-botten underlättar att tippa upp sidan man jobbar med!
Förra helgen 16/9 valde jag att dra upp min båt på stranden för att tvätta av det värsta. Ville även undvika missöden med stora regnmängder och höststormar i kombination med skärgårdstrafikens orimliga svall genom att ha båten på land. Men ändå inte ta upp för vintern. Det blev åter igen stockar att rulla båten på samtidigt som jag med draglina från stäven till ett block i land kunde dra själv! Trots upprepade efterforskningar har jag tyvärr inte bestämt mig för någon seriösare anordning. Har tittat på olika båtvagnar, trailers och slipanordningar med kölrullar och bra stöd för att dra upp båten samt även dävertar och båtlyftar för att hissa upp båten vid bryggan.


Började genast skrapa bort snäckor och tvätta av skrovet. Det var en ansenlig mängd snäckor och bottenfärgen följde tyvärr gärna med då jag skrapade bort snäckorna. Borde nog försöka skippa dyr bottenfärg för en eller två säsonger framöver och att lyfta eller dra upp båten smidigare för förvaring tvättning och gärna transport på väg om jag haft bil med dragkrok. Då borde en hård vaxad och halare yta som är lätt att tvätta av vara något att eftersträva!


Tidigare vattenlinjen verkar inte varit helt rätt att följa med den medföljande 40 hk Evinruden på akterspegeln!?


måndag 20 november 2017

Sjösatte Muslingen igen på torsdagen för att kunna få upp slipen på några stockar och dra upp båt samt slip lite längre inför vintern. Blev ett besök i Marinan och byte till den snabbare propellern som nog är det bättre alternativet till all användning som inte är kopplad till ökad risk att skada propellern. Tog en härlig kvällstur runt grannön och åt middag på grillkiosken vid färjeläget. Åter igen konstaterade jag att Muslingen behöver få ordentliga lanternor. Nu satt jag med liten ficklampa vilket kan gå an under 7 knop. 

Fredagsmorgonen bjöd på ganska frisk vind och krabb sjö. Kändes som att skrovet skulle få visa vad det gick för. Fören reste sig ganska kraftigt i motvinden innan jag var uppe. Dessutom upplevde jag några hårda slag då jag träffade vågorna med ena sidan på väg upp i planing. I marsfart runt 20 knop studsade och slog den lilla båten tyvärr mer än jag väntat mig. Då testade jag att öka till ca 30 knop i motsjö med lite sund skepsis till om det verkligen var förståndigt. Båtens 22° V-botten lyfte sig lite högre och balanserade ganska väl på skrovets aktre del runt tunneln. Nu gick det betydligt mjukare och behagligare med mindre båt i vattnet och stäven flygande ovanför vågtopparna. Eftersom jag med nuvarande motorinstallation saknar fungerande dödmansgrepp samt stabiliteten hos rattstyrning upplever jag en risk att råka vinkla motorn för mycket om jag halkar till eller tappar rorkulten. Skulle nog inte skada med en bättre propeller. Funderingen är 4-bladig för bättre grepp i sjö som tillåter mig att hissa motorn lite till och håller båten planande även vid lägre varvtal för bättre ekonomi.

Lite senare hämtade jag föräldrarna på fastlandet och fick en snabb test med mer last (motsvarande 4 personer med deras packning). Pinsamt att motorn inte ville starta efter att vi lastat men jag hittade felet senare. Glapp i en anslutning till den lösa tändningsnyckeln från förra ägaren! Att börja med att köra upp mot vinden ledde såklart till protester från far. Upplevde dock inte särskilt mycket hårda stötar eller slag nu med mera last. Flippern skulle antagligen slå i ganska hårt med de platta ytorna (ca 18°?) framför "Flippersteget". Sjön som klyvdes mjukt och skickades ut sidorna kom tyvärr snabbt tillbaka ombord med vinden från lovartsidan. Inte så konstigt om man som jag sitter ganska lågt bak i aktern och far satt närmast vinden till styrbord.

Tog upp båten efter lunch och påbörjade täckningen då jag avbröts för kaffe. Nu är Muslingens säsong tyvärr slut och stugan vinterstängd. Alla planerade projekt får antagligen vänta till våren.




lördag 11 november 2017

Min första kontakt med en Musling


Min första kontakt med en Musling var via en annons på Blocket våren 2014. I annonsen fanns några spännande länkar med YouTube-klipp och annan intressant information som fångade mitt intresse för modellen. Jag bestämde mig för att åka ut till Gustavsberg och titta på båten. Den båten saknade tyvärr motor och hade en hel del tråkiga skador. Det blev inget köp den gången men jag hoppas att säljaren eller en köpare fått ordning på detta exemplar


På babordsidan var det en stor ful lagning

Kölen var skrapad så att glasfibern tittade fram och 
botten var skadad samt reparerad på flera ställen

Trädetaljerna var slitna och halva mittentoften samt gångjärn saknades
Bänkarna såg inte heller ut att vara helt efter original
Lingehest fanns med


Fästena för årtullar saknades och plasten
där de skulle sitta var skadad
I övrigt verkade däck och innerliner OK




Tyvärr saknar den Muslingen jag köpte stävögla

lördag 4 november 2017

Sjösättning när andra tar upp och funderingar kring min motor!


Oktober 2017. I samma veva som segelbåtar skulle tas upp och min far började överväga att ta upp Flippern beslutade jag mig för att sjösätta min Musling! Dels så skulle Flippern blockera senare försök att sjösätta Muslingen ifall jag ska ta hem motorn eller sälja den för att köpa en annan till våren. 



Att få igång motorn var inte helt lätt då den stått länge. Förstod senare att största problemet låg i dålig kontakt vid anslutningarna till batteriet. Tog ut batterikabeln från dammsugarslangen som samlat upp de flesta kablar och slangar från motorn. Där återfanns även en förlängning till motorns powertrim knapp som jag tog bort från motorn. Kvar blev oljeslang och kablar för det kanske inte helt tillförlitliga VRO-systemet har sin irriterande stora oljebehållare stående på durken i båten. Överväger att koppla bort den och börja blanda olja direkt i tanken istället!




Årets första provkörning skedde med min "allround-propeller" med 15' stigning Den gav mig knappt 27 knop på topp och en längtan efter högre fart. Satt  tryggt nere på durken och styrde samtidigt som jag forcerade lite svall som relativt odramatiskt hänvisades bort från Muslingens köl utan några våldsamma stötar eller smällar i landningarna. Att använda rattstyrning och reglage och ha tillgång till instrument som trimindikator, varvräknare och indikation för eventuella larm vore nog att föredra. Provsatt vid senare provkörningar Lingehesten (Muslingen jockeysäte typ förlängd traktorpall med ratt) samtidigt som jag styrde med rorkulten bakom ryggen.


Sommaren 2017 

Efter en mindre aktiv första säsong pga dubbla jobb drogs Muslingen upp på pappas sjösättningsvagn  för vinterförvaring en bit upp i skogen. Vagnen till den betydligt större Flipper 535 kändes som ett riskmoment då sidostöden satt lite för långt isär.

Till våren 2017 sa jag upp mig från taxijobbet och då det körde ihop sig med det andra jobbet fick jag en tids obetald semester och återupptog jobbet med Muslingen.

Avlägsnade gamla bottenfärgen grovt med en skrapa


Spacklade mindre skador på steglister och köl samt våtslipade med slipsvamp

Runt dyvikan till tunneln var det en del skador och det var inte helt tätt

...och invändigt ganska gott om gamla skruvhål samt småskador.

Betydligt snyggare med vitmålad botten och dekorränder efter originalutseende. (Fuskade med lämplig tejp på rulle)

Maj 2016


Upptagen på ön och det var nu jag borde kommit igång

Planen var ny bottenfärg

...fixa till så att jag kunde styra från Lingehesten med ratt och reglage 


Reparera diverse gamla skador 

Under babords årtull var det mindre snyggt  

Styrbordssidan såg bättre ut men...

...någonstans kom det in vatten mellan skrov och innerliner.