måndag 20 november 2017

Sjösatte Muslingen igen på torsdagen för att kunna få upp slipen på några stockar och dra upp båt samt slip lite längre inför vintern. Blev ett besök i Marinan och byte till den snabbare propellern som nog är det bättre alternativet till all användning som inte är kopplad till ökad risk att skada propellern. Tog en härlig kvällstur runt grannön och åt middag på grillkiosken vid färjeläget. Åter igen konstaterade jag att Muslingen behöver få ordentliga lanternor. Nu satt jag med liten ficklampa vilket kan gå an under 7 knop. 

Fredagsmorgonen bjöd på ganska frisk vind och krabb sjö. Kändes som att skrovet skulle få visa vad det gick för. Fören reste sig ganska kraftigt i motvinden innan jag var uppe. Dessutom upplevde jag några hårda slag då jag träffade vågorna med ena sidan på väg upp i planing. I marsfart runt 20 knop studsade och slog den lilla båten tyvärr mer än jag väntat mig. Då testade jag att öka till ca 30 knop i motsjö med lite sund skepsis till om det verkligen var förståndigt. Båtens 22° V-botten lyfte sig lite högre och balanserade ganska väl på skrovets aktre del runt tunneln. Nu gick det betydligt mjukare och behagligare med mindre båt i vattnet och stäven flygande ovanför vågtopparna. Eftersom jag med nuvarande motorinstallation saknar fungerande dödmansgrepp samt stabiliteten hos rattstyrning upplever jag en risk att råka vinkla motorn för mycket om jag halkar till eller tappar rorkulten. Skulle nog inte skada med en bättre propeller. Funderingen är 4-bladig för bättre grepp i sjö som tillåter mig att hissa motorn lite till och håller båten planande även vid lägre varvtal för bättre ekonomi.

Lite senare hämtade jag föräldrarna på fastlandet och fick en snabb test med mer last (motsvarande 4 personer med deras packning). Pinsamt att motorn inte ville starta efter att vi lastat men jag hittade felet senare. Glapp i en anslutning till den lösa tändningsnyckeln från förra ägaren! Att börja med att köra upp mot vinden ledde såklart till protester från far. Upplevde dock inte särskilt mycket hårda stötar eller slag nu med mera last. Flippern skulle antagligen slå i ganska hårt med de platta ytorna (ca 18°?) framför "Flippersteget". Sjön som klyvdes mjukt och skickades ut sidorna kom tyvärr snabbt tillbaka ombord med vinden från lovartsidan. Inte så konstigt om man som jag sitter ganska lågt bak i aktern och far satt närmast vinden till styrbord.

Tog upp båten efter lunch och påbörjade täckningen då jag avbröts för kaffe. Nu är Muslingens säsong tyvärr slut och stugan vinterstängd. Alla planerade projekt får antagligen vänta till våren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar