Sjösättning när andra tar upp och funderingar kring min motor!
Oktober 2017. I samma veva som segelbåtar skulle tas upp och min far började överväga att ta upp Flippern beslutade jag mig för att sjösätta min Musling! Dels så skulle Flippern blockera senare försök att sjösätta Muslingen ifall jag ska ta hem motorn eller sälja den för att köpa en annan till våren.
Att få igång motorn var inte helt lätt då den stått länge. Förstod senare att största problemet låg i dålig kontakt vid anslutningarna till batteriet. Tog ut batterikabeln från dammsugarslangen som samlat upp de flesta kablar och slangar från motorn. Där återfanns även en förlängning till motorns powertrim knapp som jag tog bort från motorn. Kvar blev oljeslang och kablar för det kanske inte helt tillförlitliga VRO-systemet har sin irriterande stora oljebehållare stående på durken i båten. Överväger att koppla bort den och börja blanda olja direkt i tanken istället!

Årets första provkörning skedde med min "allround-propeller" med 15' stigning Den gav mig knappt 27 knop på topp och en längtan efter högre fart. Satt tryggt nere på durken och styrde samtidigt som jag forcerade lite svall som relativt odramatiskt hänvisades bort från Muslingens köl utan några våldsamma stötar eller smällar i landningarna. Att använda rattstyrning och reglage och ha tillgång till instrument som trimindikator, varvräknare och indikation för eventuella larm vore nog att föredra. Provsatt vid senare provkörningar Lingehesten (Muslingen jockeysäte typ förlängd traktorpall med ratt) samtidigt som jag styrde med rorkulten bakom ryggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar